Toto je výber zaujímavostí a postrehov zo sveta (osobných) financií za posledné obdobie. Ak vám tento článok prišiel užitočný, môžete ho odoberať formou nášho pravidelného Moneyhoon weekly newslettera.
Začínajú Olympijské hry v Paríži. Ich mottom je „rýchlejšie, vyššie, silnejšie“ („Citius, Altius, Fortius“), čo je dokonalou prihrávkou k téme tohto príspevku. Dnes sa pozrieme na odvrátenú stránku olympiády a profesionálneho športu ako takého. Naším cieľom samozrejme nie je pokaziť vám zážitky pri obrazovke či priamo v dejisku. Cieľom je poukázať na jeden sprievodný jav, ktorý sa týka nás všetkých.
Majú najlepší športovci planéty motiváciu podvádzať? A podvádzajú?
Podvádzanie v oblasti športu sa deje najmä vo forme používania zakázaných látok, ktoré podporujú výkon – dopingu. Jeho rozsah vás môže šokovať. Podľa The Economist to môže byť medzi 10 % až 40 % športovcov!
Len pre zaujímavosť, v roku 2018 bola zverejnená štúdia, v ktorej sa 2 000 účastníkov na World Championships in Athletics a Pan-Arab Games spýtali, či v nejakej forme dopovali. Z výsledkov tohto anonymného prieskumu na náhodnej vzorke a následnej extrapolácii vyšlo, že dopovalo odhadne…
…43,6 % účastníkov. ????????????
Prečo?
Tu sa ponúkajú dva dôvody: dopovanie vám poskytne zásadnú výhodu oproti ostatným a riziko odhalenia je (stále) malé.
Posúďte sami… používanie anabolických steroidov môže zvýšiť výkon profesionálneho guliara o viac ako 40 %, t. j. viac ako 2 m v hode guľou. Doping je takto neskutočnou výhodou v situáciách, kde o medailách rozhodujú centimetre či stotiny sekundy. Z hľadiska rizika odhalenia… číslo, ktoré spomína David Howman, bývalý operačný riaditeľ vo Svetovej antidopingovej agentúre (WADA), je 9 z 10, t. j. 90 % podvodníkom ich konanie prejde. Inými slovami, antidopingové agentúry chytajú len tú časť športovcov, ktorí doping nerobia dosť dobre.
So športovým úspechom prichádza uznanie a lukratívne sponzorské kontrakty, ktoré odmeňujú len tých najlepších. Pridajte k osobným motiváciám národné záujmy športových zväzov a zrazu športovec nemusí mať na výber. Som zvedavý, koľko ruských, čínskych, amerických či iných športovcov by zotrvalo v reprezentácii, pokiaľ by nesúhlasili s „podporným“ programom.
Silnú finančnú motiváciu nájdeme aj v oblasti financií
Predajné siete bánk a poisťovní majú jasné ciele v podobe počtu či objemu predaných poistiek a úverov. Mnohé z nich prevádzkujú interné súťaže. Ak niekomu chýbajú 2 kreditné karty na splnenie kvartálneho cieľa (ktorý vedie ku kvartálnym bonusom a odmene za výhru v tímovej súťaži), čo myslíte, čo vám ponúkne pri návšteve pobočky?
V sieťach finančných poradcov je motivácia predať ešte výraznejšia… ak nepredám, nezarobím. Ak nezarobím, nemám na účty. Predaj sa takto stáva mesačnou nevyhnutnosťou. A samozrejme, siete vyššie predaje motivujú vyššími províziami – viac predáš, väčší kus koláča dostaneš.
Zatiaľ sa to javí pokrivene, ale ok, považujme pre túto chvíľu predaj za športovú aktivitu. Kde do hry vstupuje doping?
Finančný doping: neetické alebo nezákonné aktivity
Dopingom sú aktivity, ktoré sú neetické alebo priam nezákonné a pomáhajú „vyhrať“. Pár z nich, na ktoré sa oplatí dávať pozor:
- Vedomé zamlčanie alebo poskytnutie nesprávnych informácií o kľúčových parametroch finančného produktu (tzv. „misrepresentation“), napr. o investičných rizikách alebo minulých výnosoch, skrytých poplatkoch či následkoch oneskorených splátok vášho dlhu.
- Konflikt záujmov – vedomé odporúčanie produktu, ktorý je objektívne nevýhodný pre klienta, ale výhodný pre poradcu.
- Vedomé ignorovanie finančnej situácie klienta vedúce k jeho/jej príliš vysokej zadlženosti alebo voľbe nesprávnej investičnej stratégie.
Nekalé praktiky v oblasti investícií:
- Obchodovanie na základe „insider information“ – t. j. informácií, ktoré nie sú verejné a majú zásadný dopad na vývoj ceny aktíva, napr. akcie či dlhopisu.
- „Front running“ – t. j. jav, kedy brokeri predbehnú klienta pri obchodovaní jeho/jej pokynov, čím získajú výhodu z následného zvýšenia ceny.
V sumáre
Ako aj v športe, tak aj vo financiách existujú incentívy, ktoré motivujú športovcov a poradcov dopovať. Časť problému riešia anti-dopovacie pravidlá a monitoring. Systém však zďaleka nie je dokonalý, ani v športe, ani vo financiách.
Čo s tým robiť?
Pár odporúčaní pre oblasť financií:
- Nechajte si v detaile vysvetliť kľúčové parametre produktu. Spravte si detailný zoznam poplatkov. Pýtajte sa na proces, keď sa niečo pokazí.
- Minimalizujte konflikt záujmov. Žiadajte si dobré porovnanie dostupných produktov, pýtajte sa na výšku provízií svojich poradcov.
- Aplikujte sedliacky rozum! Brať si spotrebný úver na dovolenku – toto nemôže prejsť vaším testom rozumnosti.
Ak vám napadajú iné nerozumnosti, napíšte. Rád tie najlepšie spomeniem v ďalších dieloch newsletteru.
Majte krásny športový týždeň.