Často kladené otázky
Hypotéka
Ako dlho trvá vybaviť hypotéku?
Od podania kompletnej žiadosti do banky sa k žiadosti vyjadrujú banky v priebehu 3 dní až 3 týždňov. Rýchlosť závisí od aktuálne prebiehajúcich hypotekárnych kampaní jednotlivých bánk, od nastavenia ich procesov. K zdržaniu môže dôjsť napríklad aj vyžiadaním dodatočných dokumentov.
Ako môžem získať vyššiu hypotéku?
Výška hypotéky súvisí s výškou akceptovateľných príjmov a bankou akceptovanou hodnotou zakladaných nehnuteľností. Ak nie je požadovaná výška v prepočtoch dostatočná, jej zvýšenie je možné dosiahnuť pridaním ďalšieho spolužiadateľa a/alebo pridaním ďalšej nehnuteľnosti do zabezpečenia – v závislosti od dôvodu, ktorý bránil v získaní vyššej hypotéky.
Je dobré vedieť, že ak aj bude dodatočné zabezpečenie ďalšou nehnuteľnosťou alebo pristúpi do hypotéky ďalší dlžník, nie je to trvalý stav a neskôr možno z úveru vyňať ako spoludlžníka, tak aj nehnuteľnosť, ktorá bola dodatočne založená.Akú mám istotu, že mi banka hypotéku poskytne?
Pravdepodobnosť poskytnutia požadovanej hypotéky súvisí s bonitou žiadateľov a bonitou zakladaných nehnuteľnosti.
Bonita žiadateľa predstavuje tento súbor predpokladov:
– dostatočná výška akceptovateľných príjmov k výdavkom aj po započítaní výdavkov na hypotéku
– úverový register bez negatívnych záznamov (vždy včasné splácanie záväzkov)Bonita nehnuteľnosti predstavuje súbor týchto parametrov:
– vhodný typ nehnuteľnosti (prevažne byt, rodinný dom alebo pozemok určený na výstavbu)
– kúpna cena zodpovedajúca stavu a hodnote nehnuteľnostiAká bude úroková sadzba mojej hypotéky?
Banky majú dva spôsoby určovania úrokovej sadzby. V oboch prípadoch posudzujú bonitu žiadateľov a nehnuteľností, ale v jednom prípade majú prirážky k úrokovej sadzbe za horšie parametre, v druhom prípade sú úrokové sadzby jednotné a klientom hypotéku banka poskytne alebo neposkytne (napr. aj kvôli lokalite nehnuteľnosti).
Samotná úroková sadzba sa odvíja od bonity žiadateľov, bonity zakladaných nehnuteľností a tiež od využitia dodatočných služieb banky (bežný účet, poistenie schopnosti splácať hypotéku, poistenie nehnuteľnosti…)Je dôležité vedieť, že preplatenie hypotéky zahŕňa nielen samotnú úrokovú sadzbu, ale aj ďalšie výdavky spojené s hypotékou. Výpočet hypotéky od Moneyhoon preto zahŕňa aj tieto dodatočné náklady.
Ako si mám vybrať vhodnú fixáciu úrokovej sadzby?
„Ak rastú úrokové sadzby, je lepšie zvoliť dlhšiu fixáciu, ktorá je na obdobie 5 až 7 rokov. Dlhšia doba fixácie má zmysel, ak úrokové sadzby už nemajú kam klesať, alebo ak fixácia na 10 rokov je nižšia ako 1%. Kratšia fixácia sa odporúča v čase poklesu úrokových sadzieb.
Aktuálna situácia naznačuje, že najväčší zmysel má fixácia na 5 rokov, pokiaľ neexistuje ponuka s dlhšou dobou za porovnateľných úrokových podmienok. Podľa tvorby úrokových sadzieb sa zdá, že medzibankový trh je menej nervózny pri stredne dlhej dobe fixácie, ako je fixácia na 5 rokov.“Aké dokumenty budem potrebovať?
„Existujú dva typy žiadostí, ktoré môžu klienti využiť v závislosti od banky, ak je účelom kúpa nehnuteľnosti.
V 1. prípade je známa nehnuteľnosť, ktorá sa bude nadobúdať, v 2. prípade nie je známa nehnuteľnosť. Hypotéku je teda možné riešiť buď na špecifikovanú, alebo na nešpecifikovanú nehnuteľnosť.Pre obe žiadosti, bez ohľadu na typ nehnuteľnosti, sú potrebné dokumenty preukazujúce totožnosť žiadateľov a výšku príjmu. Banka v tomto procese skúma bonitu klienta, aby určila, či môže dostať požadovanú výšku hypotéky, prípadne aká môže byť maximálna výška financovania. Taktiež určuje, aká musí byť minimálna hodnota zakladanej nehnuteľnosti – či už tej, ktorú klient kupuje, alebo inej nehnuteľnosti, ktorú by použil ako zabezpečenie namiesto kupovanej.
Ak je definovaná kupovaná nehnuteľnosť, sú potrebné aj:
– dokumenty preukazujúce totožnosť vlastníkov zakladanej nehnuteľnosti
– dokument preukazujúci účel (Zmluva o budúcej kúpnej zmluve, návrh Kúpnej zmluvy – dokument preukazujúci, kto od koho čo a za akých podmienok kupuje)
– znalecký posudok kupovanej nehnuteľnosti (alebo inej nehnuteľnosti, ak sa bude zakladať namiesto kupovanej, prípadne spoločne s kupovanou)Som podnikateľ. Ako teda preukazujem svoj príjem?
Pri živnosti banky vedia akceptovať príjem vypočítaný z percenta tržieb, alebo z čistého zisku.
Pri s.r.o. sa príjem taktiež počíta percentom z tržieb alebo zo zisku, prípadne sa akceptujú odmeny konateľa.Okrem toho, že nie všetky banky vedia akceptovať všetky typy príjmov rovnako, je niekoľko pravidiel, ktoré majú spoločné. Podnikateľský subjekt nesmie byť dlžný v nadradených inštitúciách (Daňový úrad, Sociálna poisťovňa a Zdravotná poisťovňa) ani vedený v zoznamoch dlžníkov.
Podnikateľská činnosť musí v závislosti od banky pretrvávať minimálne 6 mesiacov predošlého zdaňovacieho obdobia (pričom činnosť/živnosť nesmela byť prerušená) alebo musia byť ukončené minimálne dve zdaňovacie obdobia.
Blíži sa koniec fixácie úrokovej sadzby mojej hypotéky. Ako v tomto prípade postupovať?
Ak už máte oznámenie od svojej banky a nie ste spokojní s jej ponukou, oslovte banku a požiadajte o prehodnotenie ponuky prostredníctvom retenčného oddelenia. Ak výsledné podmienky stále nebudú uspokojivé a na trhu nájdete výhodnejšiu ponuku, môžete zvážiť refinancovanie.
Pamätajte, že refinancovanie zahŕňa náklady na katastrálne konanie a niekedy aj na znalecký posudok. Tieto náklady je potrebné zahrnúť do celkového hodnotenia výhodnosti refinancovania.
Životné poistenie
Kedy je vhodné uzavrieť životné poistenie?
Životné poistenie je vhodné uzavrieť už pre deti. O uzavretí životného poistenia by ste mali však určite uvažovať minimálne s nástupom do svojho prvého zamestnania. Druhým dôležitým miľníkom je čas, kedy si na seba beriete prvé záväzky ako napríklad hypotéku, alebo si plánujete založiť rodinu. Čím je poistený mladší, tým je životné poistenie preňho výhodnejšie. V rodine by malo životné poistenie kryť minimálne živiteľa rodiny.
Aké zmeny môžem robiť vo svojej zmluve?
Životné poistenie je flexibilný produkt, ktorý viete upravovať počas celej doby poistenia. Pripoistiť alebo odpoisťovať rôzne riziká a upravovať poistné sumy možete tak, aby spĺňali vaše aktuálne potreby.
Kedy môžem robiť zmeny vo svojej zmluve?
Zmeny je možné vykonávať vždy k splatnosti poistenia, čiže mesačne, štvrťročne, polročne alebo ročne, v závislosti od zvolenej frekvencie platenia.
Ako zistím či je moja zmluva aktuálna?
Poistná zmluva by sa mala aktualizovať minimálne raz ročne. Tak ako sa mení vaša životná situácia, menia sa aj poistné podmienky v poisťovniach. Poisťovne reflektujú aktuálne potreby klientov a podľa toho prispôsobujú svoje produkty tak, aby ich spĺňali. Preto je dôležité svoje poistenie pravidelne prehodnocovať a využiť tak tie najlepšie podmienky čo trh ponúka.
Ako nahlásim poistnú udalosť?
Poistnú udalosť viete vo väčšine prípadov nahlásiť prostredníctvom webovej stránky vašej poisťovne, prípadne cez ich call centrum. Ak si neviete dať rady, kontaktujte nás na e-mailovú adresu kontakt@moneyhoon.sk.
Prečo musím vypĺňať zdravotný dotazník?
V prípade životného poistenia si poisťujete svoje zdravie. Preto poisťovňa potrebuje poznať váš aktuálny zdravotný stav pri vstupe do poistenia. V prípade, že by ste odpovedali na otázky v zdravotnom dotazníku klamlivo, môže poisťovňa pri poistnej udalosti zamietnuť poistné plnenie. Venujte teda vyplneniu zdravotného dotazníka zvýšenú pozornosť.
Čo robiť ak nedokážem platiť svoje životné poistenie?
Ak sa ocitnete v situácii, že nebudete môcť platiť vaše životné poistenie, vždy sa dá nájsť riešenie. Je dôležité nás v takomto prípade kontaktovať a my vám ponúkneme možnosti, ako ďalej postupovať. Spravidla poisťovne ponúkajú nasledujúce riešenia v závislosti od typu vášho poistenia:
– zmenu frekvencie platenia poistného
– zníženie poistného
– prevedenie poistenia do splateného stavu
– prerušenie platenia poistného
Úplné zrušenie poistenia je veľmi nevýhodné, nakoľko s pribúdajúcim vekom je poistenie drahšie (to znamená, že sa už nepoistíte za rovnakú cenu) a tak isto sa pripravíte o čakacie doby, ktorými ste už prešli.
Čo je indexácia poistenia? Potrebujem ju vôbec?
Indexácia životného poistenia je navrhnutá tak, aby zachovala reálnu hodnotu poistenia v súvislosti s infláciou. Ako postupne rastú ceny a znižuje sa hodnota peňazí, bez indexácie by poistné sumy v poistke časom strácali na hodnote. Indexáciou poistenia klient dosiahne, že jeho poistné krytie si stále zachová pôvodnú hodnotu, akú malo v čase uzatvorenia poistnej zmluvy. Indexácia poistenia však zabezpečí, aby sa poistná suma postupne zvyšovala, čím sa poistenie zachová rovnakú alebo dokonca vyššiu kúpyschopnú hodnotu ako v čase uzatvorenia zmluvy. Pri indexácii poistenia sa zvýši platba poistého, avšak protihodnotou sú vyššie poistné sumy.
Investovanie
Ako mi môže Moneyhoon pomôcť s investovaním?
Pri investovaní sa Moneyhoon stáva vašim osobným správcom a asistentom. Nepretržite dohliada na to, aby vaše úspory boli investované v súlade s vašimi finančnými cieľmi, efektívne a bezpečne. Presne to, čo by ste čakali od profesionálneho správcu vašich peňazí.
Ak chcete využívať prednosti investovania s Moneyhoon, nemusíte byť finančným expertom, ani sedieť hodiny nad analýzami finančných trhov. Samozrejme, je dobré vedieť, čo sú akcie, dlhopisy, ETF fondy, no každému klientovi Moneyhoon postačí, ak bude mať jasno v jedinej otázke: Prečo investujem? Aký je môj investičný cieľ?
Pre niekoho je dôležitá finančná sloboda a dosiahnutie toho, aby investované úspory mohli platiť mesačné účty. Iní môžu chcieť čo najlepšie zhodnotenie pre svoje deti, aby si v budúcnosti mohli dovoliť kvalitné vzdelanie. Ak máte jasno v tom, čo je vašim finančným cieľom, Moneyhoon vám pomôže dosiahnuť ho.
Je rozdiel v tom, či budem investovať s pomocou Moneyhoon alebo inej digitálnej platformy?
Vďaka finančným inštitúciám a fintechovým startupom je už investovanie do indexových ETF fondov samozrejmé pre čoraz viac ľudí. Lacné rozloženie investovaných úspor do stoviek rôznych investícií, akciových aj dlhopisových, by bez týchto nástrojov bolo bežným ľuďom nedostupné.
Rozkladanie investícií (diverzifikácia) je dôležité pre bezpečnosť investovaných úspor. Moneyhoon však túto bezpečnosť posúva na vyššiu úroveň.
Diverzifikácia medzi množstvom rôznych investícií ostáva zachovaná, klienti Moneyhoon však investované peniaze diverzifikujú aj v čase. Viete si napríklad predstaviť prudký pokles akciových trhov? My tiež. Preto naše investičné stratégie znižujú ich dôležitosť v čase, kedy by to bolo najbolestivejšie a najnepríjemnejšie.
Nik nechce dlhodobo investovať na svoj budúci dôchodok a krátko pred odchodom naň sledovať, ako prepady trhov vymažú zisky, ktoré roky budoval. Diverzifikácia v čase je tým, čo je pre Moneyhoon jedinečné.
Čo je vlastne diverzifikácia v čase?
Máločo je pre výsledok dlhodobého investovania také dôležité ako to, čo sa na finančných trhoch udeje v posledných rokoch jeho trvania. Pokles na trhoch v tomto období môže nenávratne vymazať všetky zisky, ktoré ste dosiahli za predchádzajúce roky.
Len si predstavte: investujete 20 rokov na to, aby ste mali dôchodok podľa vlastných predstáv a v posledných dvoch rokoch príde pokles, v ktorom prídete o podstatnú časť existujúcich ziskov. Takto nejako vyzerá nočná mora každého dlhodobého investora.
Diverzifikácia v čase je stratégia, ktorá toto riziko výrazne znižuje. Klienti Moneyhoon investujú do akcií (presnejšie do diverzifikovaných indexových ETF fondov) len počas obmedzeného obdobia.
Ako to vyzerá v praxi?
Povedzme, že ste tridsiatnik, ktorý práve začína investovať na svoj budúci dôchodok. V Moneyhoon začnete od prvého mesiaca investovať výlučne do akcií. Pravidelný nákup indexových ETF fondov bude vašou stratégiou až do dovŕšenia určitého veku (napr. 47 rokov).
Prečo práve vtedy? Pretože dosiahnete tzv. optimálny bod zastavenia. Moment, kedy vaše pravidelné investície už nebudú smerovať do akcií, ale do bezpečnejších dlhopisových ETF fondov. Akciové investície budú rásť aj naďalej, no vy budete k nim pridávať už aj také investície, ktoré budú znižovať celkové výkyvy investovaných úspor.
To, kedy k takémuto „prepnutiu“ dôjde, je u každého individuálne. Závisí od dĺžky investičného horizontu, od rizikového profilu, ale aj vývoja na finančných trhoch.
Výsledkom tejto stratégie je portfólio, ktoré je bezpečnejšie ako tradičné investičné produkty. Diverzifikácie v čase je prístup, ktorý na trhu získate len v Moneyhoon.
Ako sú chránené peniaze, ktoré cez Moneyhoon investujem?
Každý klient Moneyhoon má vlastný účet u licencovaného obchodníka s cennými papiermi. Ten musí pod dohľadom regulátora finančného trhu dodržiavať pri správe zvereného majetku prísne pravidlá. Vďaka nim je jeho majetok jednoznačne oddelený od majetku každého investora.
Samotné úspory na účte sú chránené prostredníctvom Garančného fondu investícií. To zaručuje, že majetok klientov je chránený do výšky 50 000 eur. Ďalšie podrobnosti o fungovaní ochrany vkladov sú dostupné na stránke garančného fondu.
Do čoho môžem cez Moneyhoon investovať?
Investičné stratégie Moneyhoon využívajú verejne obchodovateľné (ETF) fondy, ktoré kopírujú zavedené akciové a dlhopisové indexy. Vďaka tomu je už prvé investované euro bezpečne rozložené do množstva rôznych investícií.
Pri investovaní vašich úspor je pre nás prvoradá ich bezpečnosť. V Moneyhoon nebude nikto tipovať, ktoré akcie by mohli v budúcom roku ísť nahor viac, ktoré menej a ktoré by mohli stratiť na cene. Strata peňazí pri investovaní môže byť dočasná, no strata dôvery trvalá. Vaše finančné ciele sú pre nás najdôležitejšie a tomu zodpovedá aj náš prístup k ich dosiahnutiu.
Môžem cez Moneyhoon investovať aj do ETF fondov podľa vlastného výberu?
Hlavným poslaním Moneyhoon je pomáhať svojim klientom dosahovať ich finančné ciele efektívne a s dôrazom na bezpečnosť. Robí to s ohľadom na ich investičný horizont, skúsenosti s investovaním, ale i schopnosť znášať výkyvy finančných trhov.
V súčasnom období Moneyhoon neumožňuje investovanie do iných ETF fondov než tých, ktoré sú využívané v jednotlivých investičných stratégiách.
Mám už peniaze investované v podielových fondoch. Má pre mňa zmysel investovať v Moneyhoon?
Ak máte úspory investované podielových fondoch, je to pre nás signálom toho, že sa k svojim financiám správate zodpovedne. To je postačujúca podmienka na to, aby ste pri riadení svojich investícií využili práve Moneyhoon.
Nie je dôležité, či už máte svoje úspory v podielových fondoch alebo niekde inde. Investičné stratégie Moneyhoon sú určené aj pre ľudí, ktorí chcú investovať jednorazovo, prípadne s investovaním nezačínajú na zelenej lúke, ale majú už štartovací kapitál.
Ak budem investovať cez Moneyhoon, budem z dosiahnutých výnosov platiť dane?
Všetky investičné stratégie Moneyhoon sú navrhnuté tak, aby pri nich nevznikla povinnosť platiť dane. Klienti tak využijú možnosť, ktorú pri investovaní ponúka platná daňová legislatíva.
Možno to pre vás nebude relevantné, no je dôležité vedieť, že spomínanú možnosť majú len slovenskí daňoví rezidenti. Ak platíte dane v inom štáte, vaše daňové povinnosti môžu byť iné.
Správa financii
Je to naozaj zadarmo?
Áno, je to zadarmo. Spolupracujeme s technologickým partnerom, ktorý nám umožňuje poskytnúť správu účtov a výdavkov bezodplatne.
V budúcnosti možno niektoré pokročilé funkcie spoplatníme, ale len tým, ktorí si účet do toho momentu nepripoja.
Ak si myslíte, že zadarmo nie je nič a musí v tom byť háčik, zostante pokojní. Moneyhoon nikdy neposkytne vaše dáta tretím stranám. Našou odmenou je hlavne váš dobrý pocit kontroly nad svojimi peniazmi a provízia od finančnej inštitúcie ak sa rozhodnete využiť naše služby.
Je to bezpečné?
Pripojenie vašich bankových účtov je možné na základe smernice EÚ (tzv. PSD2), ktorá prikázala bankám umožniť pripojenie klientskych účtov do aplikácie tretích strán napr. Moneyhoon, ak to klient dovolí. Spôsob pripojenia je takto prísne regulovaný najmä v oblasti bezpečnosti. Prečítajte si viac o smernici EÚ PSD2.
Na pripojenie všetkých slovenských a iných bánk využívame renomovaného a certifikovaného technologického partnera GoCardless. GoCardless svoje služby poskytuje stovkám partnerov v celej EÚ.
Vaše prihlasovacie údaje do internetbankingu vašej banky neukladáme ani neposielame ďalej. Celý systém funguje tak, že schválenie pripojenia vášho účtu sa deje v prostredí banky. To znamená, že z hľadiska bezpečnosti sa jedná o rovnaký krok, ako keby ste sa do svojej banky prihlasovali cez prehliadač alebo aplikáciu internetbankingu.
Pripojenie vášho účtu slúži len na transfer dát. Moneyhoon tak transakcie iba číta a nedokáže ich vykonávať. Technologicky je nemožné vykonať akýkoľvek prevod alebo platbu. Vaše peniaze sú bezpečne uložené vo vašej banke.
Ako si pripojím bankový účet?
Trvá to pár minút a je to veľmi jednoduché. Procesom vás prevedie Moneyhoon. Najprv si zo zoznamu vyberiete banku, v ktorej máte účet/účty. Následne vyberiete účty, ktoré chcete pripojiť. Napokon budete presmerovaní do prostredia vašej banky, kde prihlásením udelíte súhlas na pripojenie účtu. Hotovo.
Ako často sa mi synchronizujú informácie z bankových účtov?
Vždy keď sa prihlásite do Moneyhoon alebo kliknete na ikonku synchronizovať účty.
Dá sa bankový účet odobrať?
Svoj súhlas s pripojením bankových účtov môžete kedykoľvek zrušiť v internetbankingu vašej banky, alebo viete váš účet jednoducho odstrániť priamo v našej aplikácií. Odstránením účtu sa vymažú všetky dáta spojené s účtom.
Bezpečnosť
Je Moneyhoon kontrolovaný štátom?
Áno je. Moneyhoon je oficiálne registrovaným subjektom v 3 podregistroch Národnej Banky Slovenska (1. Poskytovanie úverov, úverov na bývanie a spotrebiteľských úverov, 2. Poistenia a zaistenia, 3. Kapitálový trh). Overiť si, že Moneyhoon je zapísaný v registri Národnej Banky Slovenska.
Je pripojenie bankových účtov bezpečné?
Pripojenie vašich bankových účtov je možné na základe smernice EÚ (tzv. PSD2), ktorá prikázala bankám umožniť pripojenie klientskych účtov do aplikácie tretích strán napr. Moneyhoon, ak to klient dovolí. Spôsob pripojenia je takto prísne regulovaný najmä v oblasti bezpečnosti. Prečítajte si viac o smernici EÚ PSD2.
Na pripojenie všetkých slovenských a iných bánk využívame renomovaného a certifikovaného technologického partnera GoCardless. GoCardless svoje služby poskytuje stovkám partnerov v celej EÚ.
Vaše prihlasovacie údaje do internetbankingu vašej banky neukladáme ani neposielame ďalej. Celý systém funguje tak, že schválenie pripojenia vášho účtu sa deje v prostredí banky. To znamená, že z hľadiska bezpečnosti sa jedná o rovnaký krok, ako keby ste sa do svojej banky prihlasovali cez prehliadač alebo aplikáciu internetbankingu.
Pripojenie vášho účtu slúži len na transfer dát. Moneyhoon tak transakcie iba číta a nedokáže ich vykonávať. Technologicky je nemožné vykonať akýkoľvek prevod alebo platbu. Vaše peniaze sú bezpečne uložené vo vašej banke.
Čo ak už nechcem mať svoje bankové účty pripojené?
Svoj súhlas s pripojením bankových účtov môžete kedykoľvek zrušiť v internetbankingu vašej banky, alebo viete váš účet jednoducho odstrániť priamo v našej aplikácií. Odstránením účtu sa vymažú všetky dáta spojené s účtom.
Ako sú chránené peniaze, ktoré cez Moneyhoon investujem?
Každý klient Moneyhoon má vlastný účet u licencovaného obchodníka s cennými papiermi. Ten musí pod dohľadom regulátora finančného trhu dodržiavať pri správe zvereného majetku striktné pravidlá. Vďaka nim je jeho majetok jednoznačne oddelený od majetku každého investora. Samotné úspory na účte sú chránené prostredníctvom Garančného fondu investícií. To zaručuje, že majetok klientov je chránený do výšky 50 000 eur. Ďalšie podrobnosti o fungovaní ochrany vkladov sú dostupné na stránke garančného fondu.