🏠 Riešite bývanie a neviete akú hypotéku môžete získať?

Zistite tu

LVMH na olympiáde: Luxus a túžba vyzerať bohatší než sme

lvmh-luxus-olympiada-moneyhoon-newsletter

LVMH na olympiáde: Luxus a túžba vyzerať bohatší než sme

Toto je výber zaujímavostí a postrehov zo sveta (osobných) financií za posledné obdobie. Ak vám tento článok prišiel užitočný, môžete ho odoberať formou nášho pravidelného Moneyhoon weekly newslettera.

Olympiáda v Paríži inšpiruje, ale aj poburuje. Tento príspevok však nebude o emóciách, ktoré rozpútal otvárací ceremoniál. Zaujala nás iná téma a tou je luxus.

Jedným z veľkých partnerov olympiády je LVMH (Louis Vuitton-Moët-Hennessy), najznámejší svetový konglomerát luxusných značiek ako napr. Christian Dior, Fendi, Tiffany & Co, TAG Heuer či Hublot. LVMH pre olympiádu dizajnoval medaily (inak viete, že tmavý kus železa v strede medaily pochádza z Eiffelovej veže?), oblieka personál, ktorý ich rozdáva ako aj atlétov. Celkový objem partnerstva sa odhaduje na 150 miliónov USD.

Prečo to LVMH robí?

Ako spomína the Economist, normálne by sme značky pod LVMH, Hermès, či Prada videli na iných typoch podujatí. V mojej hlave sú to podujatia pre super bohatých, kde sa jazdí na koňoch, predvádzajú sa exkluzívne kolekcie šiat a parkujú sa… jachty. Skutočnosť je zrejme odlišná – okrem olympiády LVMH sponzoruje aj americkú NBA a podporila svetový pohár v… rugby ????

Podľa expertov prichádza k určitej “demokratizácii luxusu” t.j. k sprístupneniu exkluzívneho tovaru širším masám. Cieľom takto nie je len rýchlo rastúca trieda milionárov, ale omnoho väčšia skupina ľudí, ktorí chcú vyzerať bohatší ako v skutočnosti sú…

Máme k tvrdeniu podporné dáta? Máme.

Americká platforma LendingTree spravila v auguste 2022 prieskum, v ktorom sa 40% Američanov priznalo k nadmerným výdavkom s cieľom urobiť na niekoho dojem. Ľudia sa chceli cítiť úspešní. Taktiež sa chceli vytiahnuť pred rodinou a na svojich rande. Až 77% ľudí svoje nadmerné výdavky spätne oľutovalo, možno aj preto, že 67% z nich sa kvôli tomu zadĺžilo. Podobné výsledky reportovala aj CreditKarma, oplatí sa to pozrieť.

Javí sa, že vo svete, kde sa úspech meria hodnotou majetku, chceme vyzerať lepšie ako sa máme. Sme ochotní zadĺžiť sa, aby sme si kúpili symbol statusu. A LVMH je pripravené nám ho predať… ????

Spomínam “nás”.  Ak máte pocit, že vás sa to netýka, ruku na srdce. Neexistuje žiadny nákup, či rozhodnutie, ktoré nebolo ovplyvnené rozmýšľaním o tom ako budete pred ostatnými vyzerať, respektíve, čo si o vás pomyslia?

V sumári

Signalizácia statusu je očividne bežným javom, sme spoločenské bytosti. Na projektovaní úspešnosti nám záleží. Spôsob akým signál vysielame – formou značkového oblečenia, fotiek z exotických pláží a dobrých reštaurácií, športových áut, či domov v dobrých štvrtiach – má však odvrátenú stránku.

Mnohé statusové “aktíva” totiž veľmi rýchlo strácajú na hodnote – sú spotrebou. Peniaze, ktoré sú takto minuté, neprispejú k budovaniu skutočného bohatstva, ale naopak.

Čo s tým vieme spraviť?

Buďme si vedomí, prečo nákup robíme. Vyžaduje to reflexiu, nie je to ľahké, ale je to možné.

Výsledkom môže byť iné rozhodnutie: napríklad statusový tovar, či službu nekúpiť a “ušetrené” peniaze previesť do dlhodobého investičného plánu. V tomto scenári, s veľkou miery istoty, vytvárate trvalé bohatstvo pre vás a vašu rodinu.

Dajte nám vedieť, radi vám budeme asistovať. A nezabúdajme, statusová hra je nikdy nekončiaca špirála… Ak si potrpíte na luxus, vedzte, že existuje super luxus ????. O tejto téme napíšeme niekedy na budúce.

Prajem vám luxusne krásny víkend.

1730 1080 Erik Cebik