Životné poistenie je náročný produkt. Svedčia o tom aj poistné podmienky, ktoré majú obvykle niekoľko strán malého písma. Dôležité je poistenie nastaviť s expertom, ktorý vás upozorní na možné nástrahy či komplikácie, ktoré pozná z dlhoročnej praxe.
Podľa prieskumov je životné poistenie častým zdrojom sklamaní. Problém je v tom, že ľudia veľmi nerozumejú tomu, voči čomu sú poistení a za čo si celé roky platia. Prvou radou, ktorú vám dáme, je preto poriadne si preštudovať poistnú zmluvu a porozumieť jej obsahu. Ak niečomu nerozumiete, dajte si to vysvetliť.
Okrem toho vám ponúkame päť znakov, ktoré vám napovedia, či máte životné poistenie nastavené správne.
1. Kryje vaša poistka všetky hlavné riziká?
Správne nastavená zmluva by mala obsahovať poistenie štyroch hlavných rizík: výpadku príjmu z dôvodu invalidity, trvalých následkov úrazu, kritických chorôb a úmrtia.
2. Máte poistku nastavenú na správnu sumu?
Poistná ochrana by mala dosahovať výšku minimálne ročného príjmu poisteného. Samozrejme záleží aj od jeho úspor a aktuálnej životnej situácie. Platí, že ľudia s rodinou a malými úsporami by mali mať vyššiu poistnú ochranu.
3. Vyžiadal si od vás sprostredkovateľ všetky informácie?
Ten, kto vám nastavil životné poistenie, najčastejšie finančný sprostredkovateľ, by si mal zistiť vaše príjmy, výdavky a úverové záväzky. Ďalej by sa vás mal opýtať na existujúce finančné rezervy. Zisťovať by mal aj predpokladanú výšku dôchodku zo Sociálnej poisťovne, či už starobného alebo invalidného a rovnako tak poistné krytie dohodnuté v zmluvách z minulosti. Nastavenie životného poistenia je vždy individuálne a je výsledkom viacerých parametrov. Rýchly pohľad na to, ako by vaše životné poistenie malo vyzerať získate tu.
4. Vyplnili ste pravdivo zdravotný dotazník?
Na všetky otázky v zdravotnom dotazníku vždy odpovedajte pravdivo a úplne. Zamlčanie chronického ochorenia vám síce ušetrí na platenom poistnom, no v prípade poistnej udalosti môže viesť ku kráteniu alebo zamietnutiu poistného plnenia. Poisťovňa bude tvrdiť, že ste ju dostatočne neinformovali o svojom zdravotnom stave a tým ste ju zaviedli. Úplne zlé je, keď ste zdravotný dotazník nevyplnili vôbec. Stáva sa to často pri poistkách uzatváraných v bankách.
5. Aktualizujete si pravidelne poistnú zmluvu?
Človek by si mal aktualizovať životné poistenie pri každej životnej zmene, napríklad pri novej hypotéke, založení rodiny, narodení dieťaťa, no aj pri zmene výšky príjmu. Platí síce, že poistka uzatvorená v mladosti je lacnejšia, ako keď sa pre ňu rozhodnete v neskoršom veku. Zmluvu však treba pravidelne aktualizovať a prispôsobovať životnej situácii. Nechajte si vaše aktuálne poistenie skontrolovať expertom zadarmo tu.